Wat is gevelreclame?
Gevelreclame is de naam van alle uitingen van uw bedrijf of merk die, aan uw pand bevestigd, ervoor zorgt dat voorbijgangers uw merk waarnemen. Gevelreclame helpt bij het creëren van herkenbaarheid van uw pand en het vergroten van de naamsbekendheid uw bedrijf, organisatie of winkel. Gevelreclame is in veel gevallen het eerste dat bezoekers zien van uw bedrijf of merk. Het is belangrijk om voor duidelijke en verzorgde gevelreclame te kiezen om zo bezoekers een goede eerste indruk te geven van uw bedrijf. Er zijn verschillende vormen van gevelreclame, zoals bijvoorbeeld: raambestickering, gevelbelettering, reclameborden, lichtbakken, neonreclame en doosletters. Het is goed om eerst na te denken over de vele mogelijkheden van gevelreclame, voordat u concrete keuzes maakt in het ontwerp en de aanschaf. In deze blog geven we u 4 tips om tot de juiste keuze voor uw gevelreclame te komen.
We beginnen eerst met de voors en tegens van gevelreclame. De voordelen van het gebruik van gevelreclame zijn groot, echter zijn er ook wat zaken waar u aan dient te denken.
Wat zijn de voordelen van gevelreclame?
Een groot voordeel van gevelreclame is dat het ervoor zorgt dat uw bedrijf goed opvalt bij bezoekers en voorbijgangers. Zeker als daar lichtreclame in wordt verwerkt, dan valt u ook goed op in het donker. Daarnaast is gevelreclame een relatief goedkope manier van reclame in vergelijking met andere reclames. De mogelijkheden van gevelreclames zijn eindeloos en het geeft uw bedrijf een professionele uitstraling.
Zijn er nadelen aan gevelreclame?
Wellicht niet direct nadelen, maar wel zaken waar u rekening mee dient te houden.
Voor het plaatsen van gevelreclame bijvoorbeeld, gelden strenge regels en men moet eerst vergunningen aanvragen bij de gemeente. Het is raadzaam eerst contact op te nemen met de gemeente over de regelgeving van gevelreclame, zodat u achteraf niet voor verrassingen komt te staan. Daarnaast kan gevelreclame zorgen voor afleiding bij voorbijgangers en het verkeer, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Gevelreclame mag wel opvallen, maar het moet mensen niet hinderen.
Omdat wij bij Blomsma Print & Sign gevelreclames bijna dagelijks plaatsen, kunnen we u vanuit onze ervaring enkele nuttige tips geven om de juiste gevelreclame te kiezen voor uw bedrijf of merk.
Tip 1: Gebruik duidelijke teksten en visuals
Gevelreclame wordt vaak vluchtig gezien door voorbijgangers. Het contactmoment is vrij kort, waardoor lange teksten en onduidelijke visuals niet goed te zien zijn. Wanneer u gevelreclame wilt toepassen is het verstandig om korte teksten te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de naam van uw bedrijf en duidelijke visuals die goed passen bij het concept van uw merk of bedrijf. Bij het gebruiken van visuals is het belangrijk om deze af te stemmen op de tekst, zodat de boodschap goed overkomt bij de ontvanger. Een duidelijke visual spreekt meer dan duizend woorden. Zorg bij gebruik van visuals voor beelden met een goede kwaliteit en hoge resolutie die passen binnen de huisstijl van uw bedrijf. Daarnaast moet de naam van het bedrijf en het logo goed zichtbaar zijn.
Tip 2: Maak slimme keuzes in kleuren
Het gebruik van kleur kan zorgen dat een gevel meer opvalt. Alleen moeten de kleuren die op de gevel komen niet te veel op elkaar lijken. Als kleuren te veel op elkaar lijken, loopt u het risico dat letters wegvallen, en hierdoor niet goed leesbaar zijn. Zorgen voor contrast dus! Het is essentieel om eerst goed over de kleurencombinaties na te denken. Bijvoorbeeld kleurencombinaties met kleuren die totaal verschillend zijn van elkaar, denk aan complementaire kleuren. Dit zijn kleuren in de kleurencirkel die het tegenovergestelde van elkaar zijn. Deze complementaire kleuren verschillen het meest van elkaar qua contrast: rood – groen, blauw – oranje en paars – geel. Het contrast van zwart en wit is het grootst, vandaar dat we deze twee ‘kleuren’ veel gebruikt zien worden bij gevelreclames.
Ons advies voor gevelreclame in de vorm van raambelettering is om lichte kleuren te gebruiken, omdat panden vaak van binnen donkerder zijn dan het licht van buiten. Hierdoor vallen donkere letters weg als voorbijgangers van buiten naar binnen willen kijken.
Tip 3: Keuze in lettertype, keep it simple
Vaak heeft een bedrijf al een logo en huisstijl, waardoor het lettertype al gekozen is en moet worden doorgevoerd op de gevel. Bij het plaatsen van een lettertype op de gevel moet met een aantal zaken rekening worden gehouden. Zo zijn rechte letters beter leesbaar dan cursieve letters. Ook vetgedrukte letters zijn makkelijker te lezen dan dunne letters, zeker op afstand. Woorden geheel in hoofdletters zijn lastiger te lezen dan woorden die beginnen met een hoofdletter en daarna overgaan in kleine letters. Het is belangrijk om teksten zo simpel en rustig mogelijk te houden met voldoende ruimte tussen de letters, dus geen speciale effecten (schaduwen of bepaalde perspectieven). Verder is het raadzaam om niet meer dan twee soorten lettertypen te gebruiken in een ontwerp. Meerdere lettertypen maken uw gevelreclame rommelig en onduidelijk.
Tip 4: Onderhoud van gevelreclame
Na het plaatsen van gevelreclame is onderhoud vaak het ondergeschoven kindje. Wanneer gevelreclame vuil wordt of een lichtbron kapot gaat dan stellen veel bedrijven de schoonmaak of reparatie uit. Dit kan een negatieve invloed hebben op het imago van uw bedrijf. Doordat gevelreclame vuil of kapot is kan het zijn dat uw bedrijfsnaam niet goed leesbaar is. Daarnaast geeft dit een slechte indruk van uw bedrijf bij bezoekers en voorbijgangers. Om goed zichtbaar te zijn, is het van belang om verzorgde gevelreclame te hebben. Heeft u gevelreclame? Controleer deze dan regelmatig om te kijken of alles nog werkt en goed te lezen is.
Mocht u gevelreclame op uw gevel willen, dan kunnen bovenstaande tips goed van pas komen. Bent u nog niet helemaal zeker van uw ontwerp en wilt u meer advies? Wij adviseren u graag in een gesprek om samen met u tot een passende oplossing en eventueel ontwerp te kunnen komen, waar uw huisstijl volledig wordt doorvertaald naar uw gevel. U kunt gerust contact opnemen met onze projectmanagers.