Sluiten Zoeken

De historie van signing

Geplaatst op 3 mei 2023

Historie van signing – De definitie van signing is alles wat te maken heeft met fysieke communicatie van teksten en beelden. Maar wanneer is men begonnen met visuele communicatie? Voor zover bekend is gaat de geschiedenis van signing terug naar het moment waar de mens voor het eerst bedacht om zich op een artistieke manier te uiten. In deze blog gaan we terug in de tijd om de historie van signing te ontdekken.

Tekens en symbolen worden tot heden altijd gebruikt om emoties te communiceren, momenten vast te leggen of om producten en diensten te promoten. Dit begon al in de tijd dat mensen in grotten illustraties tekenden. Wat de grotschilderingen uit het stenen tijdperk precies betekenen is niet helemaal duidelijk, maar volgens de meeste theorieën werden de tekeningen gebruikt voor ceremoniële redenen, zoals sociale of religieuze rituelen.

Van eenvoud naar overkill

Veel historici geloven dat ons huidige concept van signing begon in de tijd van de Grieken en Romeinen. De signs en tekens in deze tijd bestonden vooral uit beeldspraak, omdat de meeste mensen in deze tijd analfabeet waren. De borden representeerden specifieke symbolen om bepaalde bedrijven te identificeren, zoals herbergen, pubs, werkplaatsen voor grondstoffen en verkopers van voedsel en goederen. Deze signs waren in het algemeen eenvoudig, maar effectief in het uitzenden van hun boodschap. In de loop der tijd werden de signs groter en gebruikte men meer sierlijke materialen, zoals handgesneden hout, smeedijzer, bladgoud en felle kleuren. De omvang en plaatsing van borden leidden tot een probleem toen de groei van de bevolking toe nam in de steden. In de jaren 1700 werd er een wetgeving geïntroduceerd door zowel Londen als Parijs die dwongen om borden te verwijderen of plat tegen de muur te bevestigen.

De invloed van elektriciteit

In de jaren 1800 tot 1900 ontstond de uitvinding van elektrisch vermogen en de industriële revolutie. De industriële revolutie maakte massaproductie mogelijk en het werd bijna in elke sector van de economie gebruikt. Door de innovatieve technologieën, zoals gasverlichting, industriële drukpersen en elektriciteit kregen bedrijven en ambachtslieden meer opties m.b.t. het maken van borden en signs. Men realiseerde zich wat voor impact creativiteit had bij het aantrekken van klanten. De eerste gloeilampen werden in 1880 gelanceerd en werden gebruikt om aandacht te trekken van bezoekers bij winkels, bioscopen en casino’s. In 1882 werd in Londen het eerste elektrische bord gebouwd en luidde daarmee het tijdperk van de lichtbakken en lichtreclame in. In dezelfde periode vond de productie van kranten, flyers en catalogi plaats.

De komst van neonreclames

In de vroege jaren 1900 werd een nieuwe uitvinding gedaan, namelijk de neonbuis. Georges Claude en andere natuurkundigen slaagden erin om met dit zeldzame gas licht te creëren. In 1929 werd het eerste neonbord besteld door een Amerikaanse autoverkoper. De neonbuizen waren in talloze vormen te buigen en in vele kleuren verkrijgbaar.

Plastic en kunststof zorgen voor verandering

Een ander belangrijk punt in de historie van signing is de introductie van plastic in de Tweede Wereldoorlog. De massaproductie van gedrukte signs ging e,nu en stuk sneller en werd goedkoper. De verbeteringen in kunststoffen maakte het makkelijker en betaalbaar om grote hoeveelheden borden af te drukken en het gaf bedrijven meer mogelijkheden om berichten te wijzigen. Daarnaast heeft de filmindustrie ook veel invloed gehad op het gebruik en de ontwikkeling van reclameborden.

Hoger rendement met ledverlichting

Na de Tweede Wereldoorlog kwamen er steeds meer ontwikkelingen, denk aan LED verlichting. Dit maakten het mogelijk dat borden van boodschap konden veranderen, zoals ‘open’ naar ‘gesloten’. LED verlichting werd een waardevol middel voor verkeersveiligheid en een gemak voor het publiek. De lichtopbrengst van LED verlichting was aanduidend hoger dan de traditionele gloeilamp. Daarnaast heeft de LED lamp een langere levensduur en is zuiniger dan de gloeilamp.

Vandaag de dag zijn er vele mogelijkheden voor signing, van eenvoudige, onverlichte borden tot verlichte LED-borden. Signs en bewegwijzeringen zijn niet meer weg te denken op straat, in winkels of in kantoorpanden. In de toekomst zal er steeds vaker een mix te zien zijn van geprinte signing, digitale signing voor sneller wisselende content en traditionele (licht- & gevel-) reclame die onderling op elkaar afgestemd zijn om de klant een consistente ervaring met het merk te laten hebben. Wij denken bij Blomsma graag met u mee over het promoten van uw merk of andere communicatiedoelstelling via deze mix van signingoplossingen!

Sinds 1979 is Blomsma al actief als signbedrijf en heeft alle expertise in huis van lichtreclame en bewegwijzering tot autobestickering. Heeft u signs nodig voor uw bedrijf of instelling dan kunt u contact opnemen met één van onze projectleiders.

Wilt u meer weten?
Neem dan contact met ons op.