Een belangrijke term om de beleving te vergroten in de Retail is placemaking. Dit betekent het creëren van een plaats waar mensen graag verblijven, welke ze graag bezoeken en regelmatig naar terugkeren. Hoe creëert u zo’n plaats in uw winkel, waar klanten graag komen? En wat helpt de beleving van de klant te vergroten? Dit kan door elementen toe te voegen die klanten positieve ervaringen geven, welke ervoor zorgen dat klanten belevingen opnieuw willen ervaren in de toekomst. Maar wat zijn de trends in deze elementen?
Biofilie toevoegen aan de winkelervaring
Biofilie is de onweerstaanbare aantrekkingskracht van de natuur op de mens. Het integreren van de natuur binnen de Retail creëert een plaats die mensen graag bezoeken. Natuur kan op verschillende manieren terugkomen in het ontwerp van een winkel, zoals beplanting of natuurlijke kleuren. Het gebruik van Biofilie zorgt voor bevordering van de gezondheid, de productiviteit en verlengt de verblijftijd van klanten. Het plaatsen van complete wanden met beplanting creëert een natuurlijke sfeer. Maar dit kan ook gecreëerd worden met andere materialen, zoals rubber, hout en wol. Bijvoorbeeld decoratieve prints van hout of wol in de winkel op meubels of wanden. Verder helpt natuurlijke verlichting om het verschil tussen een winkel en buitenwereld te verkleinen, zoals grote ramen of juiste keuze in verlichting. Daarnaast kunnen beelden met landschappen of natuurlijke materialen op groot formaat worden geprint en geplaatst in de winkels.
Ambacht, authenticiteit en personaliseren
Ambacht staat voor de eindproducten die met de hand worden gemaakt, authenticiteit voor een vertrouwd product en personaliseren geeft een ‘persoonlijke touch’ aan een product. Een uiting van ambacht kan zijn; in een winkel laten zien hoe de producten zijn gemaakt. Zoals het etaleren van hoe een handgemaakte meubel tot stand is gekomen aan de hand van beelden. Naast ambacht is authenticiteit ook, wel een vertrouwd product met een goede en eerlijke herkomst, belangrijk voor klanten. Retailers kunnen hier op inspelen door de herkomst van producten te laten zien. Bijvoorbeeld een slager kan in zijn slagerij beeldimpressies geven over de herkomst van zijn producten. Zoals beelden van koeien die vrij in de weilanden staan. Om daarmee te verwijzen naar het feit dat zijn koeien vrij in de wei hebben geleefd. Daarnaast groeit de trend in personaliseren. Dit komt mede door de digitale technologie. Klanten kunnen makkelijk online een gepersonaliseerde versie van een product maken. Bedrijven proberen hier op in te spelen door klanten producten aan te bieden die gepersonaliseerd kunnen worden, zoals ‘customizen’ van schoenen en kleding via online tools in de winkel of het plaatsen persoonlijke teksten op producten.
Gezellige eetgelegenheden
Het creëren van een eetgelegenheid is de nieuwe mode en onmisbaar in de moderne winkelervaring. Het blijkt dat klanten die tijdens het winkelen eten een vijfde meer uitgeven dan klanten die niets eten. Een goede reden om dit concept te gebruiken in uw eigen winkel of winkelcentrum. Denk aan het creëren van instore eetgelegenheden. Dit is een ingerichte plek in de winkel, waar klanten wat kunnen drinken of eten. Bijvoorbeeld een ‘coffee corner’, waar klanten lekker koffie drinken tijdens het winkelen. Of een mini restaurant met zitplekken, gezellige verlichting en goede sfeer om te eten. Retailers kunnen ook klanten een gratis kopje koffie of thee aanbieden met iets lekkers. Door gratis eten of drinken aan te bieden creëert u bij bezoekers onbewust het verlangen om wat terug te willen doen. Hierdoor zal een klant makkelijker en sneller een aankopen doen. Sommige winkels maken gebruik van dit concept door in de winkel thee aan te bieden aan bezoekers. Op deze manier helpt eten en/of drinken de stap naar een aankopen te vergroten.
Creatieve en unieke ontwerpen
Een creatief ontwerp in de winkelinrichting kan aansluiting bieden aan het verhaal, welke het merk wil uitstralen of oproepen. En koppelt dit terug op de producten in de winkel. Het creëren van een opmerkelijk winkelinterieur is belangrijk om klanten aan te trekken. Zoals showrooms/etalages met exposities van museumkwaliteit, waar producten gepresenteerd worden. De etalages bij de Bijenkorf zijn een goed voorbeeld hoe creativiteit en unieke ontwerpen perfect samenkomen en sfeer creëren. Zo zijn er meer winkels goed in het creëren van een unieke winkelervaring. De decoratieve elementen versterken het ontwerpverhaal. Bijvoorbeeld een grote bloesemboom om de beleving van het merk beter tot leven te laten komen.
Blomsma Retailsigning is gespecialiseerd op het gebied van instore en outstore signing. Wij helpen retailers met het communiceren van hun merk die bijdraagt aan de sfeerbeleving van klanten, vindbaarheid van het bedrijf en omzet van fysieke winkels, winkelcentra en andere Retail gerelateerde omgevingen.
Deze blog is een korte versie van onze volledige whitepaper over interieurtrends in de retail. Deze kunt u hier downloaden.