RECENTE BLOGPOSTS

CATEGORIEËN

Toon alle

Iedere maand de laatste blogposts per e-mail toegestuurd

Trends in interieurdecoratie Retail - Deel 1: Consumententrends

Posted by Jan Peter Verheuvel on 21-aug-2018 10:07:10

Find me on:

De trends in interieurdecoratie van retailers zijn gedreven door de behoeften van consumenten. Het is belangrijk om te weten welke trends spelen bij consumenten, zodat deze doorgevoerd kunnen worden en een invulling krijgen in het interieur. Creëer een belevenis waardoor consumenten uw winkel aantrekkelijker vinden en eerder een bezoek brengen. 

Belevenis vergroten binnen in de winkels

Consumenten willen niet alleen winkelen, ze willen een belevenis ervaren. Laat een indruk achter die men niet snel vergeet. Aan retailers de taak om de belevenis van consumenten in de winkels te vergroten. Maar hoe vergroot u zo’n belevenis? Grote warenhuizen maken gebruik van verschillende elementen, waardoor het meer aanvoelt als een aparte beleving welke een bepaalde sfeer oproept, i.p.v. een verkooppunt van een product. Een wandeling door de winkel voelt meer aan als een wandeling door een park. Vele elementen spelen een rol voor de algehele ervaring. Denk aan natuurlijke verlichting, geluid, bekleding van wanden, helderheid van kleur en compositie meubels in de ruimte.

Trends interieurdecoratie Retail Consumententrends

 

Weerspiegeling van de natuurlijke omgeving 

De wereldwijde trend ‘mindfulness’, leven met volle aandacht, blijft stijgen bij consumenten. Voor retailers is deze trend zeker interessant om op in te spelen. Consumenten hebben naast hun drukke levens behoeften aan rust en stilte. Retailers kunnen hier een belangrijke rol in spelen door de wens om een ervaring in de winkel te creëren die aanvoelt als een uitweg uit de buitenwereld. Consumenten krijgen mogelijkheid zich meer bewust te zijn van hun fysieke en emotionele gezondheid. Met de bedoeling om hun zintuigen te stimuleren zonder gevoel van overweldiging te krijgen. Het design moet zorgen voor  ontspanning en consumenten helpen om zich te concentreren op datgeen wat de ruimte biedt. Bekende merken maken gebruik van ontwerpelementen waar de weerspiegeling van natuurlijke omgeving te zien is. Hierbij maakt men gebruik van natuurlijke en duurzame materialen die een gevoel creëren van rust en kalmte.

Trends interieurdecoratie Retail Consumententrends

 

Terugkeer van vakmanschap en artisticiteit 

De populariteit van vakmanschap en handgemaakte artisticiteit in winkels groeit aanzienlijk. Retailers vinden het belangrijk om consumenten de ‘maker- experience’ te laten beleven. Dit biedt klanten de mogelijkheid om gepersonaliseerde producten te kopen. De trend begon met een ‘Makers House’-pop-up van Burberry, waarbij het merk in samenwerking met een onafhankelijke maker via workshops connectie maakte met consumenten. Grote retailers als Jack & Jones en Levi’s gebruiken dit concept om de kwaliteit van hun producten te benadrukken door de ‘tailor’- concepten te introduceren in winkels. Zo heeft Jack & Jones in Wenen de Jeans Intelligence Studio geopend, waar 18 verschillende jeansstijlen worden gepresenteerd aan klanten. In de winkel is een ‘Denim Dealer’ aanwezig die klanten inzicht biedt in de mogelijkheden van spijkerstoffen. Klanten kunnen zelf hun jeans samenstellen door te kiezen uit verschillende stoffen.

 

Deze blogpost is een verkorte versie van onze whitepaper over trends in het interieur in de retail. U kunt deze gratis downloaden.

Trends interieurdecoratie Retail Consumententrends

 

Blomsma, specialist in interieurdecoratie binnen de retail 

Wij zijn specialist op het gebied van instore en outstore signing in de retailsector. Wij ondersteunen retailers op het gebied van krachtige visuele communicatie die bijdraagt aan de vindbaarheid, sfeerbeleving en omzet van fysieke winkels, winkelcentra en andere Retail gerelateerde omgevingen. Dat doen we al vele jaren, en naar tevredenheid van vele grote en kleinere opdrachtgevers.

 

REAGEER OP DEZE BLOGPOST