RECENTE BLOGPOSTS

CATEGORIEËN

Toon alle

Iedere maand de laatste blogposts per e-mail toegestuurd

4 aspecten van kwalitatieve lichtreclame

Posted by Marly van Driel on 1-feb-2018 10:17:44

Find me on:

Lichtreclame is ontworpen om impact te creëren, om bezoekers te verwelkomen of om hen te informeren. Bedrijven en instellingen bouwen aan hun identiteit door signing in één lijn door te voeren. Zij investeren in goede signing, want kwaliteit opofferen voor een goede prijs geeft slechts een voordeel op korte termijn. Duurzaamheid is de laatste vijf jaar een steeds belangrijker punt geworden. De milieu-impact van lichtreclame die 10 jaar meegaat is ongeveer de helft van een ‘sign’ dat 5 jaar meegaat. Dit klinkt logisch maar langer houdbare producten betekent ook minder reparaties, vervangingen en dus afval.

In dit blog leest u meer over de 4 kenmerken van lichtreclame van hoge kwaliteit. Voor die lezers die echt haast hebben: duurzaamheid, energiezuinige led-innovatie, de juiste plaatsing van de lichtreclame en wet & regelgeving zijn de 4 belangrijkste aspecten.


Duurzaamheid

Lichtreclame en signing kan in tal van vormen worden toegepast. Diverse profielen kunnen worden uitgevoerd, zowel in onverlichte als verlichte profielen. Een lichtobject in de vorm van led-reclame, neonreclame, lichtbakken, doosletters of gevelletters beïnvloedt in belangrijke mate de uitstraling van een pand, zowel in het donker als bij daglicht.

Een van de eerste manieren om ook met verlichte signing (lichtreclame) het groene pad op te gaan, is om meer milieuvriendelijke materialen op te nemen. Zo is aluminium licht qua gewicht en bijzonder geschikt voor installatie op glasoppervlakken of op composiet bekledingspanelen. Roestvrijstaal daarentegen is het meest duurzame en veelzijdige materiaal en zal, indien regelmatig onderhouden, vele jaren meegaan.

Eén van de belangrijkste trends in het verduurzamen van materialen is lokale productie en een meer zorgvuldige planning. Lokaal is vaak goedkoper, hierbij wordt vooral aan brandstofkosten gedacht. Het efficiënt inrichten van laadruimte en het slim verpakken van signing zodat het minimale ruimte in beslag neemt etc.

Daarnaast is zonne- en windenergie in opkomst. Tot een paar jaar geleden werd zonne-energie niet gezien als een systeem dat effectief kon worden gebruikt voor het genereren van voldoende elektriciteit. Met de ontwikkelingen van led en de ontwikkelingen van zonnepanelen in kleiner formaat is dit heden ten dagen echter wel aan de orde. De kosten van zonnepanelen zijn gedaald en leds verbruiken minder. Dit is het moment om te overwegen hoe zonne-energie effectief kan worden geïntegreerd in toekomstige signing. Dit zal nog maar enkele jaren van ons verwijderd zijn.

708x222-3-1.jpg

Led-innovatie
Led-verlichting is efficiënt, eenvoudig te installeren en genereert afvalstoffen die te recyclen zijn. Efficiënte installatie is nog steeds nodig om het maximale uit led-verlichting te halen en de kosten daarmee maximaal te dekken. Met de vooruitgang in technologieën zijn ledjes een zeer duurzame methode geworden om signing veilig en effectief te verlichten. Ledjes zijn vrijwel onderhoudsvrije apparaten die minder stroom verbruiken en aanzienlijk energie-efficiënter zijn dan traditionele verlichtingsmethoden.

Led is nu de voorkeursverlichting vanwege het lage stroom- en luxniveau en is populair bij signmakers door de effecten die kunnen worden bereikt met behulp van intelligente verlichtingstechnieken. Ledjes in verlichte borden gebruiken bijvoorbeeld over het algemeen minder dan de helft van de energie van oudere TL-lampen. En gaan acht tot tien keer langer mee. Wanneer je alle kleine voordelen van led bij elkaar optelt, zijn de groene voordelen enorm.

Maar waarom neemt led-verlichting nu pas zo’n vlucht? Led is in feite al jaren oud. Het antwoord: betrouwbaarheid. Vroeger hadden led-lampen te kampen met mankementen als oververhitting, een snelle achteruitgang van de lichtkwaliteit en een hoge kans op doorsmelten. Gelukkig is led in de laatste jaren flink gemoderniseerd. Moderne led-lampen hebben een buitengewoon lange levensduur, hightech koelelementen om oververhitting te voorkomen en vormen nu voor een lange tijdsperiode een kwalitatieve lichtbron.

Sinds 1 september 2012 mogen in de EU geen gloeilampen meer worden verkocht, de voorraad die nog in de winkels lagen moesten opgemaakt worden. De led-lamp is vele malen energiezuiniger dan de gloeilamp. Dit is naast dat het goed is voor het milieu ook nog eens beter voor de portemonnee. De verwachting is dat met de afschaffing van de gloeilamp in 2020 een energiebesparing kan worden gerealiseerd van 40 miljard kWh, als de gloeilamp eenmaal is verdwenen. Dat is vergelijkbaar met het jaarlijks stroomverbruik van alle Nederlandse en Belgische huishoudens samen.

Sommige verlichtingstechnologieën hebben beperkingen zoals in de toepassing, kleurtemperatuur of ontwerp. Led-verlichting heeft deze problemen niet. Met een enorm scala aan kleurtemperaturen en vormen, is led volop verkrijgbaar en kan het op veel plaatsen worden toegepast. Fel licht in de keuken boven het werkblad of sfeerverlichting in de vorm van spotjes in de woonkamer. Led-borden geven tegenwoordig de mogelijkheid om helderheidsinstellingen handmatig te wijzigen. Maar dit kan ook automatisch door sensoren, of een combinatie van beide. Sensoren in lichtreclame worden wel afgeraden omdat de sensoren beïnvloed kunnen worden door omgevings-licht. Dus wanneer de lichtwaarden zelf ingesteld kunnen worden, doe dit dan.

708x222-2-1.jpg


Hieronder meer eigenschappen en getallen over led:

  • Ledjes kunnen tot 100.000 branduren meegaan, wat betekent dat de lichtreclame ongeveer 5 tot 10 jaar achter elkaar kan blijven branden.
  • Led gebruikt slechts ongeveer 10 watt aan vermogen, wat 80% minder energie kost dan traditionele verlichting.
  • Led geeft bijna geen warmte af en is bijna in zijn geheel recyclebaar
  • Naast led zijn spaarlampen en halogeenlampen ook duurzame verlichtingstechnologieën maar led-verlichting gaat veel langer mee. Een kwalitatieve spaarlamp gaat 12.000 uur mee.


Juiste plaatsing
In de herfst- en wintermaanden wordt het vroeger donker. De zon zakt rond 16.30 uur en onverlichte borden worden moeilijk leesbaar. Dit is de voornaamste reden dat bedrijven investeren in verlichte signing. Bedrijven worden serieuzer genomen wanneer het duidelijk is dat zij niet bang zijn om meer geld te investeren in bewegwijzering en signing. En zullen hierdoor uiteraard ook meer opvallen.

Slechte signing is bijna net zo slecht als kapotte signing. Mensen verwachten tegenwoordig meer van reclames en de kijkers zullen alleen maar kieskeuriger worden naarmate de technologie verbetert. Schoon, leesbaar, relevant en mooi moet het zijn. Vergelijk het met het kijken naar de smartphone, mensen kijken maar kort en filteren snel of de informatie relevant is of niet.

Daarentegen zijn er veel lichtreclames die ’s nachts nog veel te helder zijn. Velen denken hoe meer licht de uiting geeft hoe beter, maar dit is zeker niet het geval. Als een bord te helder is heeft het publiek minder tijd om het bericht te lezen. Zij zien de signing al van verre maar ze kunnen het pas echt lezen als zij dichterbij zijn dan normaal. Neem ’s nachts de tijd om eigen signing eens te bekijken en geef het publiek alle tijd om de daadwerkelijke inhoud te zien.

Eerder verscheen de post Zichtbaarheid van signing (introductie) op onze blog. Hierin is onder meer te lezen over de plaatsing van signing, de lettergrootte, de kijkafstand en lichtomstandigheden.

 708x222_neonreclame.jpg


Wet & Regelgeving
Onze leefomgeving wordt in toenemende mate beïnvloed door reclame. Steeds vaker worden reclame boodschappen verspreid en de signing zelf wordt steeds agressiever en opzichtiger. Een verlicht bord dat een aantrekkelijke toeristische attractie op Times Square kan zijn, is bijvoorbeeld een overlast in een woonwijk.

Het college van B&W van een gemeente vindt het belangrijk om de manier waarop reclame wordt gemaakt in redelijke regels vast te leggen. Dit betekent dat er oog is voor het effect van reclame. Reclame moet passen in het straatbeeld en mag de omgeving niet ernstig verstoren. Ook vindt het college dat reclame op of bij een gebouw moet passen en bij de stedenbouwkundige situatie.

Daarbij komt nog kijken dat het kan zijn dat er voor signing een vergunning nodig is. Lichtreclame mag niet zomaar geplaatst worden wanneer deze zichtbaar is voor omwonenden of vanaf de weg. Een woonwijk vraagt een andere benadering dan een winkelgebied. Het buitengebied wordt bijvoorbeeld ernstig aangetast bij plaatsing van reclame die op een bedrijventerrein wel gebruikelijk is. Binnen veel gemeenten valt de binnenstad onder beschermd stadsgezicht. Sommige gemeenten hebben gedetailleerde voorschriften voor reclame, waar soms zelfs de "Te Koop"-borden onder vallen.

De vergunning kan worden aangevraagd bij de gemeente. Dit duurt bij een eenvoudige aanvraag zo’n acht weken, wanneer dit ingewikkelder ligt kan het tot zes maanden duren. Betreft het gebouw een monument? Dan beoordeelt de monumentencommissie de aanvraag. Voor reclame die vanaf de openbare weg zichtbaar is, moet soms jaarlijks reclamebelasting of precariorecht betaald worden. Het kan ook zijn dat deze is verrekend in de leges die betaald moeten worden voor het aanvragen van de vergunning. In dat geval moet de reclamevergunning (of de verlenging daarvan) ieder jaar opnieuw worden aangevraagd.

U kunt eerst zelf een check doen, volg het onderstaande stroomschema.

Stroomschema-vergunning-01.png

Bij het plaatsen en/of aanbrengen van reclame dient het volgende in acht te worden genomen:

  • Reclame moet een directe relatie hebben met de activiteiten die in het gebouw plaatsvinden;
  • Reclames passen goed bij de gevel en doen geen afbreuk aan de architectuur van de (on)roerende zaak.
  • Reclame mag voor de omgeving niet hinderlijk zijn;
  • Reclame dient op de gevel worden aangebracht;
  • Reclame moet aan goede technische en constructieve eisen voldoen; zij moet zijn gemaakt van duurzaam materiaal en goed onderhouden worden;
  • Ruitreclames mogen niet groter zijn dan 25% van het raamoppervlak;
  • De afmetingen en kleuren van de reclame moet zijn afgestemd op het karakter van de omgeving;
  • Indien gebruik wordt gemaakt van lichtbakken moeten deze voldoen aan de algemene richtlijn betreffende lichthinder reclameverlichting H 1 105 uitgegeven door de NSVV.

Ontoelaatbare reclame is:

  • Reclame die niks te maken heeft met de activiteit in het pand;
  • Reclamebakken buiten de bouwmassa van het gebouw op daken en goten;
  • Reclame voor meer dan één product; dit om wildgroei van reclame te voorkomen;
  • Reclame die het uitzicht van aangrenzende gebouwen belemmert;
  • Mechanisch bewegende reclame;
  • Lichtreclame met veranderend of knipperend licht;
  • Daglicht reflecterende reclame;
  • In een gebied ingericht voor woondoeleinden mag geen reclame worden geplaatst; Met een uitzondering voor woningen met een praktijkruimte voor het uitoefenen van een vrij beroep, de reclame moet op- of aan de gevel ter hoogte van de entree is van de praktijkruimte is geplaatst; bij aanwezigheid van een voortuin mag een bord in de tuin worden geplaatst, mits deze zorgvuldig is vormgegeven en geïntegreerd in het tuinontwerp met een maximale hoogte van 1,20 meter.

 

We hopen u hiermee meer inzicht te hebben gegeven waar u aan moeten denken bij het aanschaffen en plaatsen van lichtreclames op of aan uw pand. Blomsma Print & Sign hanteert voor zichzelf en haar klanten de hoogste kwaliteitsstandaard en dus mag u veel van ons verwachten. Neem contact met ons op als u plannen heeft voor een (nieuwe) lichtreclame via projecten@blomsma.nl of bel ons op 079-330 10 00.

Hebben we in ons blog een belangrijk kwaliteitsaspect gemist of wilt u reageren? Dat kan! Gebruik hiervoor het formulier onder dit blog. Neem ook vooral een kijkje op onze Lichtreclame Projectgallerie.

REAGEER OP DEZE BLOGPOST