Het vinden van de weg in een onbekende ruimte kan voor sommige bezoekers een stressvolle ervaring zijn. Als bedrijf wilt u dit natuurlijk voorkomen. Wayfinding is, letterlijk vertaald, ‘de weg vinden’. Dit proces lijkt niet heel ingewikkeld. Maar de uitdaging zit het hem in het kiezen van de juiste focuspunten, het juiste materiaal en een professionele, mooie uitstraling van het geheel.
Er is online veel te vinden over het indelen en inrichten van een gebouw. Klantbeleving wordt hier echter vaak niet in meegenomen. Daarom kan een professionele Wayfinding expert voor u het verschil maken. Wayfinding is namelijk meer dan alleen maar bewegwijzering met een paar bordjes. Met goede Wayfinding creëer je rust door logische looproutes en een bijzondere bezoekervaring.
'Wayfinding is meer dan alleen maar bewegwijzering. Wayfinding creëert rust door logische looproutes en geeft een bijzondere bezoekerservaring'.
1. Wayfinding experts weten waar ze naar moeten kijken.
Professionele Wayfinding experts zullen samen met de klant kijken naar de beste Wayfinding strategie. Dit is namelijk niet alleen voor ieder bedrijf anders, maar ook voor ieder gebouw. Bij het ontwikkelen van deze strategie wordt gekeken naar de onder andere de huisstijl, de gebruikersvriendelijkheid en de functionaliteit.
2. Wayfinding experts kijken verder dan de wandelgangen.
Het aankomen op de uiteindelijke locatie is natuurlijk het doel van Wayfinding. Maar Wayfinding is zo veel meer dan dat. Goede Wayfinding begint al op de parkeerplaats. Of misschien zelf al online op uw website. Maar denk ook aan andere faciliteiten in het gebouw, zoals bijvoorbeeld de toiletten. Een professional neemt ál deze elementen, en meer, mee in uw Wayfinding strategie.
3. Wayfinding is niet de finishing-touch
Veel bedrijven die u bezoekt zullen zich alleen richten op basis-bewegwijzering. Aan het einde van de rit plakken ze hier en daar een paar bordjes en pijlen. Maar de behoeften van uw bezoekers zijn veranderd. Een prettige omgeving stimuleert een goed humeur en verlaagt stress. Daarom is het belangrijk om naar Wayfinding te kijken als een ‘experience design’. Wayfinding vergroot de beleving van een bezoek en kan daarom het beste vanaf het begin in de ontwerpplannen van een gebouw worden meegenomen.
4. Integreer bezoekers én medewerkers in je strategie.
Een van de doelen van professionele Wayfinding is het creëren van een beleving door goede, kwalitatieve bewegwijzering. Het is daarom goed om te onderzoeken wat de behoefte is van de bezoekers (de gebruikers van de wayfinding).
Daar tegenover staat de praktische kant van bewegwijzering. Voor het plaatsen van signing en bewegwijzering zijn namelijk ook bepaalden eisen en normen opgesteld. Op welke hoogte moet je de bewegwijzering ophangen? Welke symbolen mogen worden gebruikt? En welke lettertypen?
Een goede Wayfinding expert met ervaring in de praktijk zal altijd met alle aspecten rekening houden.
5. Vluchtroutemarkering als onderdeel van de Wayfinding strategie
Een goed Wayfinding systeem neemt ook de vluchtroutemarkering op zich. Zo werken we bij Blomsma Print & Sign nauw samen met onze collega’s van Blomsma Signs & Safety. Vluchtwegmarkering is een belangrijk onderdeel van Wayfinding tijdens noodsituaties en ontruimingen.
Wilt u in contact komen met een van onze Wayfinding experts? Vul dan hier ons contactforumulier in! Wij helpen u graag verder.