RECENTE BLOGPOSTS

CATEGORIEËN

Toon alle

Iedere maand de laatste blogposts per e-mail toegestuurd

7 succesfactoren van visual merchandising

Posted by Sumera Bhatti on 20-jun-2019 12:17:00

Visual merchandising, ook wel de commerciële visuele ervaring genoemd, is de presentatie van uw producten in etalages, winkelschappen of displays. Visual merchandising helpt het bevorderen van de winkelverkoop door een aantrekkelijke winkelpresentatie. Een grote rol hierbij is de beleving die de klant ervaart, in en rondom uw winkel. Visual merchandising moet de aandacht trekken en ervoor zorgen dat bezoekers even een momentje nemen om te kijken, proberen, voelen en uiteindelijk te kopen. Wat moet u doen om de aandacht te trekken van uw bezoekers? In onderstaande blog gaan we hier uitgebreid op in.

Tips om de aandacht te trekken met visual merchandising:

Tip 1: Blijf vernieuwend

Nieuwe collecties en producten triggeren bezoekers om naar uw winkel te komen. Mensen zijn altijd nieuwsgierig naar ‘the new kid in town’. Zorg daarom voor een kenmerkend element als u een nieuwe collectie in uw winkel heeft, bijvoorbeeld door een promotionele campagne te starten. Het winkelende publiek wordt er dan op geattendeerd om een kijkje te nemen in de winkel. Bezoekers zien vaak als eerste de etalage. Hier kunt u eenvoudig gebruik van maken door in de etalage nieuwe producten te promoten of met signing te refereren naar de nieuwste collectie in uw winkel. Probeer regelmatig (per seizoen, per maand of per collectie) uw winkelinterieur te vernieuwen of restylen. Geef bijvoorbeeld uw huidige assortiment een nieuwe plek in de winkel of combineer andere producten met elkaar, zodat het er toch net even iets anders en vernieuwend uitziet. 

Miss Etam etalage winkelpresentatie Blomsma RetailSigning

Tip 2: Creëer verlangen

Benadruk vooral producten in de winkel die niet voor iedereen binnen handbereik liggen. Laat bijvoorbeeld de nieuwste QLED 8K televisie van 60 inch zien in uw winkelpresentatie en niet een klein lcd scherm waar iedereen er al één van heeft. Klanten reageren op dingen die zij graag willen hebben. Het heeft geen zin om producten te benadrukken die klanten toch al nodig hebben, want dat is waar ze al voor naar de winkel toe komen.

Tip 3: Juist kleurgebruik

Kleurgebruik in uw winkelpresentatie is een krachtig middel. Het kan helpen om de aandacht te trekken van bezoekers, indien u de kleuren goed op elkaar afstemt. Probeer daarom contrasterende kleuren met elkaar te combineren, zoals zwart-wit of rood-groen. Hierdoor vallen de producten goed op. Daarnaast werkt het ook om monochrome kleuren te gebruiken en dan een element erbij te plaatsen in een andere kleur. Bijvoorbeeld een wit- en grijskleurig winkelinterieur met felle gekleurde accessoires. Dit zorgt voor aantrekkelijke en in het oog springende winkeldisplays.

Tip 4: De beste positie van displays

Het is belangrijk om eerst te bestuderen hoe uw winkeldisplays worden gezien vanuit het oogpunt van de klant. Zijn de displays goed zichtbaar als klanten langs lopen? Welke kanten vallen goed op en welke vallen minder goed op? Door dit te controleren zorgt u ervoor dat producten en goederen goed tot hun recht komen bij klanten. Bijvoorbeeld een presentatietafel waarop de nieuwste schoenencollectie uitgestald staat. Vanaf waar zijn de schoenen goed zichtbaar? De producten moeten zo professioneel mogelijk worden gepresenteerd. Daarnaast moeten klanten genoeg ruimte hebben om rondom uw display te kunnen lopen, zodat zij producten goed kunnen bekijken. Wanneer klanten meer ruimte hebben om producten goed te bekijken zullen zij sneller overgaan tot aankoop.

Coolblue visual merchandising Blomsma RetailSigning

Tip 5: Wees uniek 

Laat uw winkel opvallen bij uw klanten door unieke displays te gebruiken. Winkelpresentatiemateriaal en displays kunnen gemaakt worden aan de hand van uw wensen. Door gebruik te maken van creatieve uitingen en kleuren trekt u de aandacht van de klant. Daarnaast valt soms één of twee grote eyecatcher(s) meer op dan allemaal kleine objecten. Ook kunt u een opvallend object toevoegen aan uw display, puur om de aandacht te trekken.

Tip 6: Voorkom loze ruimte

De ruimtes tussen producten, de productschappen en het plafond zijn vaak onbenut. Deze loze ruimte zijn prima te gebruiken voor verschillende dingen, zoals bewegwijzering met informatie over merken en producten of sfeerimpressies die klanten kunnen associëren met producten in de winkel. Denk aan een afbeelding van een interieur in een bepaalde kleur en/of sfeer, waarvan gelijksoortige producten in de winkel staan en de klant aanzet tot aankoop om zelf een gelijksoortige sfeer te creëren in hun eigen huis.

Ranzijn visual merchandising Blomsma RetailSigning

Tip 7: Vertel een verhaal

Goed geformuleerde borden of goede visuele borden kunnen helpen om een boodschap over te brengen bij klanten. Wat zijn de voordelen van de producten voor de klant? Door gebruik te maken van verkoop bevorderende bewegwijzering kunt u deze voordelen benadrukken. Presenteer aan de klanten in maximaal 3 krachtige “bullets” waarom het product een ‘musthave’ is en het leven van de klant leuker of makkelijker maakt. De klant kan het product beter begrijpen en zal sneller een aankoopbeslissing maken, wanneer u een verhaal vertelt.

Blomsma RetailSigning is gespecialiseerd in het creëren, meedenken, produceren en plaatsen van winkelpresentatie en winkel restyling voor instore en outstore. Wij geven u graag advies over hoe u uw producten zo krachtig mogelijk kunt presenteren naar de klanten om meer verkoop te generen en zo de omzet te verhogen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze ervaren projectleiders of neem een kijkje in onze projectgallery.

 

REAGEER OP DEZE BLOGPOST