RECENTE BLOGPOSTS

CATEGORIEËN

Toon alle

Iedere maand de laatste blogposts per e-mail toegestuurd

Bedrijfswagens bestickeren: De klus is groot dus begin klein

Posted by Jan Peter Verheuvel on 3-nov-2017 12:43:03

Find me on:

Door de omvang van het wagenpark ligt er voor veel bedrijven een drempel om over te stappen naar een andere bedrijfswagen bestickeraar. Ontevreden zijn over de huidige bestickering/belettering is één, maar daadwerkelijk overstappen blijkt niet altijd een logisch gevolg. Want verkopen alle beletteraars niet hetzelfde kunstje? Zijn ze wel zo goed als ze zeggen dat ze zijn? Hoe onderscheidt een goede bedrijfswagen bestickeraar zich? Om deze onzekerheden weg te nemen hebben wij Ron Teeuw, specialist binnen de Blomsma Groep in o.a. restylingsprojecten, om opheldering gevraagd.

 

Waarom bestickering
Bedrijfswagens rijden voortdurend tussen potentiële klanten op de weg of staan daar voor de deur. Door de voertuigen te voorzien van een eenduidige reclame-uiting (door middel van bestickering) wordt het merk gezien en levert dit regelmatig nieuwe klanten op. Het is feitelijk een rijdend visitekaartje, wat bijdraagt aan de naamsbekendheid van uw merk. Daarnaast is er voldoende oppervlak, voor bijvoorbeeld een subtiel logo, een full colour print of voor een volledige carwrap. En is uitermate geschikt voor productpromotie van meer of minder tijdelijke aard.

 708x222px-afb1.jpg

 

Ontzorgen
Meedenken van A tot Z. Veel voorkomende zorgen wegnemen en het de klant zo gemakkelijk mogelijk maken. Als wagenparkbeheerder valt er meer te regelen dan de bestickering alleen. Voertuigen moeten ingekocht worden en ingericht worden met transportoplossingen. Een beletteraar kan de klant geld en tijd besparen door bijvoorbeeld al te bestickeren bij de inbouwer, hier staat het voertuig toch enkele dagen stil. Een bijkomend voordeel is dat deze binnen droog staat en op een juiste temperatuur is en blijft om te beplakken.

"Snelheid is één, aandacht voor het proces is twee" aldus Ron. "Een sticker zit er zo op maar wie waakt voor het juiste proces zodat de sticker er na jaren nog steeds op zit?". Een goede wagenparkbeletteraar heeft er baat bij dat bestickering langer mee gaat en stelt de tevredenheid van de klant én kwaliteit van eigen werk voorop.

 

Juiste technische aanpak
Verkleuring, loslaten, krimpen, scheuren en opgehoopt vuil bij de randen van folie. Dit zijn teleurstellingen die voorkomen kunnen worden. Door het juiste materiaal toe te passen en voor een bedrijf te kiezen met erkende specialisten. De materiaalkeuze kan per voertuig en per uiting verschillen. Er zal een ander materiaal gebruikt worden voor snijteksten als voor een full color-wrap. Een folie dient voldoende mee te kunnen vormen met de glooiingen van het voertuig. Vervolgens wordt er rekening gehouden met het weer en de tijd van het jaar. Het aanbrengen van folie in een periode van wisselende temperaturen kan namelijk funest zijn voor de hechting en specialisten weten hier goed mee om te gaan.

 708x222px-afb7.jpg

 

Hoe weet u of u met een beletteraar te maken heeft die werkt met folie van hoge kwaliteit? Wanneer het bedrijf aangeeft te werken met zelfklevend vinyl van 3M™, zit u vaak al goed. Zij garanderen goede productkwaliteit en staan voor duurzaamheid, zo werken zij met hoogwaardige folies, waarvan er een aantal PVC-vrij zijn, wat bijdraagt aan een goed milieu.

3M™ werkt met het Select Graphic Provider-Programma. Dit houdt in dat zij de top signbedrijven in de branche een keurmerk toekennen. Deze is uitsluitend te verkrijgen onder strikte toetredingsvoorwaarden en na het volgen van diverse trainingsmodules. Eén van de trainingen is de opleiding tot 3M Edorsed Graphic Installer™. De betreffende applicateurs behalen het hoogst haalbare certificaat en worden beoordeeld op onder andere tijd, kwaliteit, werkwijze en gebruik van gereedschap. Daarnaast behoort Blomsma Print & Sign tot de 3M Preferred Carwrappers en is daarmee voorkeurswrapper van 3M.

 

Meer te bieden 
Beletteraars/bestickeraars die langer in het vak zitten hebben meer te bieden dan plakken alleen. Door jarenlange opgebouwde kennis en ervaring, zullen zij de klant juist adviseren en de doelstelling voorop stellen. Een voorbeeld hiervan is of het ontwerp van de voertuigbestickering aansluit op de huisstijl en uitingen van het bedrijf. En passen bij de doelgroep waardoor deze van hoge communicatiewaarde kan zijn. Heeft de beletteraar voldoende creativiteit in huis? Is het ontwerp meegenomen in de prijs? Heeft de producent één machine staan of meerdere? Produceren zij überhaupt zelf? En beschikt de producent over een werkplaats waar tientallen auto’s onder de juiste conditie kunnen worden voorzien van bestickering? Allemaal zaken dus om goed rekening mee te houden en naar te vragen wanneer u twijfelt een overstap van beletteraar te maken.

Naast voldoende capaciteit, klantgerichtheid en contactonderhoud is het ook aannemelijk dat de beletteraar het de klant zo gemakkelijk mogelijk maakt. Zo kan de schade niet alleen makkelijk door worden gegeven in een klantportaal maar ook een vast contactpersoon minimaliseert het aantal schakels in het traject. Bestickeringen kunnen op voorraad worden gehouden waardoor deze met korte doorlooptijd kan worden geplakt. Door goed contact met schadeherstellers kan de folie aangebracht of hersteld worden op locatie waar de monteur (of gebruiker van het voertuig) op dat moment aan het werk is. Een goede beletteraar zal aanraden te wachten met bestickeren, wanneer er lakschade is geweest en pas gaan plakken wanneer de lak volledig is uitgehard (dit duurt meestal 2 tot 3 dagen).

 708x222px-afb5.jpg

 

Hoe omschrijft Blomsma de overstap? 
Blomsma kan bij twijfel een proeftraject voorstellen. De bestickering wordt dan aangebracht op een aantal voertuigen of zelfs maar op één. Hierbij kan de klant zien hoe wij te werk gaan, de kwaliteit vergelijken met oude bestickering maar krijgt ook alvast een voorproefje van de service van Blomsma.

Bij een overstap is het raadzaam dat de gegevens van de voertuigen en berijders worden overgedragen. Naar wens kan er een klantportaal worden ingericht voor de klant, hierin kan bestickering worden besteld en beheerd. Wanneer een melding van schade bij ons binnenkomt kan de bestickering met zeer korte doorlooptijd geproduceerd en desgewenst op locatie aangebracht worden.

Daar voegt Ron nog aan toe: “Het klinkt bijna te simpel voor woorden maar onze klanten vertellen ons dat hun reden tot overstappen is dat wij wél direct reageren. Zowel in communicatie, als in oplossingen.”

 

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze blog, stel deze dan gerust. Wellicht kunnen wij hier dieper op in gaan in een volgende blog. Ook voor andere vragen of meer informatie kunt u mailen naar ron.teeuw@blomsma.nl.

REAGEER OP DEZE BLOGPOST